Vi kan ikke elske alle og alle elsker ikke os. Derfor undgår vi sjældent helt at arbejde sammen med personer, vi synes er irriterende. Men pas på med at lade irritationen vokse. Bringes du ud af balance, alene personens blotte tilstedeværelse, så er det på tide at gøre noget ved det. F.eks. Personalesupervision, træning i Assertiv Kommunikation eller en snak med ledelsen.
Med få enkle teknikker kan du også gøre meget selv:
Forstå din egen reaktion Irritation har to sider. Ydersiden: Det, den anden gør (triggeren), som udløser ubehaget. Indersiden: Den måde, vi håndterer den andens adfærd på. Første skridt er at blive bevidst om hvad, der trigger. Dernæst om de tanker, som skaber irritationen? F.eks. væremåde, værdier eller noget helt andet? Det er nemlig de tanker, vi frembringer, som skaber det ubehag vi føler. Ikke den anden person.
Få kontrol over dine tanker og følelser Vær varsom med at give den anden skylden for dine følelser. selvom det kan føles som en lettelse, er det desværre en glidebane. Ved at give den anden skylden, gør man indirekte sig selv til offer for den andens adfærd, hvilket bidrager til endnu flere ubehagelige følelser. Øvelsen her går ud på at adskille adfærd og følelser. ”Adfærden som tilhører den anden”. ”Reaktionen” (tankerne og følelserne) som tilhører en selv.
Brug ignoreremetoden Ignoreremetoden har rødder i Assertiv Kommunikation, men også i andre psykologiske tilgange. Metoden handler ikke om at undertrykke noget. Tricket er at lade triggeren være, altså ikke reagere på den. Her er et par teknikker, du kan øve dig på:
- Mind dig om at adfærden tilhører den anden, og at den gerne må være der. Forestil dig at adfærden er en bold, som du kan vælge at gribe eller lade falde på gulvet.
- Stil dig ved et vindue, tag en boardmarker og skriv personens navn og det der trigger på ruden. Fokuser først på det, du har skrevet. Brug herefter et par minutter på at fokusere på det, som er udenfor vinduet. Læg mærke til forskellen.
Tal med kollegaen Overvej at tale med kollegaen. Hvis du vælger denne løsning, er det vigtigt, at du først giver slip på tanken om, at der er noget i vejen med den anden. Formålet er gensidig forståelse. Ikke at lave om på den anden.
Giv det tid Hvis det for alvor er gået i hårdknude, tager det tid. Husk her, at én samtale eller ét forsøg sjældent løser hele problemet. At give slip på sin gamle forestilling kan i sig selv være en udfordring. Så måske skal der sættes ind på flere områder.
Accepter ikke grænseoverskridende adfærd Øvelserne her handler ikke om grænseoverskridende adfærd. Det skal du naturligvis sige fra overfor.
Rigtig god arbejdslyst Annett Bengtsson
NB! I nogle supervisionskontrakter er konflikthåndtering en del aftalen. I andre omfatter supervisionen udelukkende faglig og fagpersonlig udvikling. Tjek din kontrakt og drøft evt. spørgsmålet med dit hold eller din leder.
Hvis du står midt i en problemstilling eller hvis du vil høre mere, så kontakt mig. M: 28183308 – E: info@annettbengtsson.dk
Tilmeld dig mit Nyhedsbrev og få flere tips og værktøjer til faglig og personlig udvikling Nyhedsbrevet udkommer ca. hver 14. dag. Tilmeld dig HER.
|